donderdag 13 maart 2014

Stijf van angst

Soms weet je niet precies waar uitdrukkingen vandaan komen. De laatste loodjes, een hart onder de riem steken, ergens geen been in zien... En soms weet je meteen waar een uitdrukking voor staat.
Een paar jaar geleden waren we met het gezin in het noorden van Minnesota, Verenigde Staten. Hoge dennenbomen, diepe donkere meertjes waarin de blauwe lucht prachtig weerspiegelde, complete rust. Het plan was om een kanotocht te maken in de Boundery Waters Canoe Area Wilderness. Lichtelijk ongemakkelijk, want kanoën is niet iets van alledag. En de Boundery Waters Canoe Area Wilderness al helemaal niet. 

De verplichte veiligheidsfilm maakte het er niet beter op. Instructies als: 'Altijd een EHBO-doos bij je hebben' en 'Wat te doen als je oog-in-oog met een beer staat?' werkten behoorlijk verontrustend. Maar eenmaal in de grote Canadese kano kregen we een prettig ritme en kwam de ontspanning langzaam, maar zeker.

Totdat ik vóór mij een dochter naar adem hoor happen, zacht sissend naar haar medepassagiers: "Oh... my... God." Het volgende moment zie ik iets zwarts naast de kano door het water glijden, rode en gele vlekken over een halve meter lang lijf. Een s
lang. Het was de uitdrukking 'stijf van angst' die ik op dat moment letterlijk voor me in de boot zag zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten