zondag 17 augustus 2014

Verlaat excuus

Veel boeken om ons heen. Diverse keurig op elkaar, maar ook half omgevallen stapels. Vrij actuele vrouwelijke thrillerschrijfsters naast dertig jaar oude studieboeken over reclame en marketing. Een ding hebben ze gemeen: leuk, maar we zullen ze echt niet nog een keer lezen. Tijd om af te voeren.

Alle boeken gaan met de nodige melancholie nog eens door onze handen. In sommige zit keurig op de binnenkaft een Ex Libris met datum. Of er staat een naam. Andere hebben een mooie opdracht als herinnering aan een bijzondere gelegenheid. En ėėn bevat zelfs een ongebruikte cadeaubon.

Ik kijk nog eens goed. Een boek over de Body Shop, jaren geleden uitgeleend aan een studiegenootje. Weet nog goed hoe ik er tot vervelens toe om heb moeten vragen. En hoe geïrriteerd ik de retourenvelop openmaakte. Het is wat laat, maar heb ik soms méér teruggekregen dan dat ik heb uitgeleend?